10 June 2019

Tantrum Sebab Kalah?


Sambil-sambil menjeling kawan sebelah dok cakap sensorang sebab tengok website makanan (ewah!), hati terdetik untuk membebel lagi.

Kuat membebebebebebebel je kan sekarang ni. Ikat mulut tu kang baru tahu. Hahahahaa

Baru tadi ABM tengok di Twitter, tentang tantrum seorang anak kecil. Ceritanya macam ni, ada sekumpulan budak-budak ni berkumpul sebab nak main beyblade. Hanya dua orang yang bermain manakala yang lain hanya jadi penonton.

Nak dijadikan cerita, beyblade salah seorang daripadanya terkeluar daripada gelanggang permainan tu. Dia punya reaksi?

Over. Dia boleh dok angkat gelanggang tu sambil hentak-hentak kaki menangis bagai. Makin dipujuk, makin kuat tangisnya. Hamboi, tak boleh terima kekalahan ke?

Jangan macam tu, dik. Biasalah adat permainan tu. Ada yang menang, ada yang kalah. Kalau dah kalah harini, mungkin esok kalah lagi. Eh, silap! Mungkin esok menang pula. Siapa tahu?

Belajar tangani kekalahan dengan bijaksana, bijaksini, bijaksitu dan bijaksanun. Ye, awak memang budak-budak lagi. Tapi kalau tak belajar dari sekarang, mungkin ia akan jadi satu kebiasaan buruk yang sukar dibendung.

Tantrum ketika kalah sebab nak menang,
Tak mustahil boleh jadi opportunis di masa akan datang.

Padanya, 'matlamat menghalalkan cara.'

Tak boleh begitu, dik. Jadi opportunis ni bahaya terutamanya bila disalahguna. Bahaya tu bahaya.

Penat la pula ABM membebel ni. Esok-esok la sambung lagi. Assalamualaikum.

No comments: