18 September 2019

I HATE UiTM - WHAT?


Hari ni saya naik bas macam biasa. Dan macam biasa juga mata ni meliar ke kiri dan ke kanan. Dan mata ni tertancap ke satu pemandangan yang.... 

  I HATE UiTM

Saya nampak perkataan di atas dalam Whatsapp Status orang di hadapan saya. Tergamam saya seketika. 

Apa ni, dik? Kenapa nak kena benci tempat kalian belajar? Tempat kalian menimba ilmu? Dalam keadaan baru 3 minggu semester baru bermula? 

Saya yakin, pasti ada sesuatu yang membelenggu anak muda itu. Namun itu bukan menjadi alasan untuk anda membenci tempat anda belajar. Itu juga bukan lesen untuk awak menunjukkan rasa benci itu kepada umum. 

Ya, saya tahu, awak tulis di Whatsapp Status. Awak kena faham sesuatu. Status Whatsapp dibaca oleh orang yang simpan nombor telefon awak. Dan awak jangan yakin yang awak tahu semua orang yang simpan nombor awak. Kalau awak tahu sekalipun, awak takkan tahu hati mereka. Boleh jadi mereka akan screenshot status awak dan majukan ke pihak yang berkenaan. Masa tu awak nak cakap apa?

Dan awak juga kena ingat. Status Whatsapp apabila ditulis secara direct, fontnya sangat besar, sehingga saya yang duduk agak jauh daripada awak pun boleh nampak status awak. Itu baru saya. Kalau orang yang berkenaan, awak nak cakap apa?

Kalau betul awak benci UiTM, lakukan dengan cara yang betul. Kalau betul dah betul tak nak belajar di sini, senang je. Ambil borang berhenti belajar, isi dan lengkapkan. Hantar pada pihak yang berkenaan. Tiada siapa yang akan marah awak, dik. 

Bukannya meroyan di Status Whatsapp macam tu. Tak elok dik. Bahasa melambangkan personaliti kita. 

(Bayangkan pensyarah awak yang baca status tu, dan tanya awak terang-terangan di dalam kelas. Masa tu awak nak cakap apa?)

Eh, penat pula membebel ni.

2 comments:

  1. Kadang2 daripada benci bertukar menjadi suka.

    ReplyDelete
  2. terkesan jgk, walaupun dh 16 tahun akak tinggalkan uitm tp terasa jgkla

    yelah kan, kalau tak suka boleh minta tukar, mana-mana tempat belajar mesti ada cabaran, terpulang pada kita untuk hadapi nya

    ReplyDelete

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Saya sangat menghargai komen yang diberikan, jika komen itu tidak melanggar apa jua sensitiviti. Kalau ada pelanggaran, saya tidak akan teragak-agak untuk memadamnya tanpa menyiarkannya. Terima kasih!