02 November 2021

{3:102-105}


 "Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang.


Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.


Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.


Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.


Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar.


Maha Benar Allah Dengan Segala FirmanNya." 


Surah Ali Imran ayat 102 hingga 105.




17 October 2021

Fasa 4 PPN Alhamdulilah...



Bermula esok, 18 Oktober 2021, Lembah Klang akan memasuki Fasa 4 dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN). Ini bermakna lebih banyak kelonggaran akan diberikan. Ini termasuklah....


Alhamdulilah. Training ESQ pun bileh dijalankan dengan pelaksanaan SOP yang ketat selepas ini. 

Tak sabar nak beraksi semula!

13 October 2021

Baca Buku | 501 Persoalan Fikah Wanita


Mood membaca kalau dah start ke laut tu, memang susah nak kembali ke pangkal jalan. Tapi kalau dah start tu, Insya Allah berterusan. Insya Allah. 

Kali ni saya baca buku ni. 

Buku ini mengupas pelbagai persoalan dan permasalahan yang sering menjadi tanda tanya pada kaum wanita. Buku ini membincangkan topik-topik yang menyentuh isu fikah dan disertakan dengan jawapan ringkas dan padat. Ia cukup mudah difahami, lengkap dan sesuai dijdikan sebagai rujukan wanita Isla moden masa kini. Banyak penjelasan berharga dipaparkan dengan hujah logik dan rasional berlandaskan hukum syarak. 

Buku ini saya pinjam di Perpustakaan Tun Abdul Razak, UiTM Shah Alam. 



12 October 2021

Tips Kesejahteraan Siber

 


Korang semua dah sampai ke kampung ke tu? Hehehe gurau je. 


Balik kampung, balik kampung juga. Tak ada air, tak ada air juga (auch!) tapi keselamatan siber tetap perlu dipandang serius, terutama dengan situasi kita yang banyak kelas online ini. 


Berikut adalah tips kesejahteraan siber untuk perkongsian bersama.