20 June 2019

Meroyan Di Chicken Rice Shop?


Sekarang ni, ABM hanya akan masuk ke blog ni bila nak membebel. Haduh. Sila la baca bebelan ABM yang.......... yang itu la. 

Semalam, ABM terjumpa satu video di Twitter, di mana seorang anak yang bawa ibunya ke Chicken Rice Shop di Putrajaya. Namun dek kerana tidak mendapat layanan yang sepatutnya, wanita ini mengambil keputusan untuk rekod 'kebiadapan' staf di situ. Dan berjanji untuk memviralkan video tersebut. 

Video tu viral, ya. Wanita tu dapat perhatian, ya. Tapi perhatian yang wanita itu dapat sungguh di luar jangkaannya. 

Masing-masing mengecam wanita itu yang 'tidak reti sabar', 'pemarah', ' tidak tahu peraturan CRS yang macam McD' dan sebagainya. 

Apa reaksi ABM? 

Kalau ABM jadi wanita tu, senang je. Kalau tak puas hati dengan layanan sesuatu kedai, keluar dari situ dan jangan datang lagi. ITU SAHAJA! Tak payah susah-susah nak meroyan depan kedai, semua orang tengok dan akhirnya, memalukan diri sendiri. 

Dan dengan membuat video tersebut dan marah-marah, wanita itu sebenarnya menunjukkan yang dia tidak selayaknya dihormati sepatutnya. Dia tidak menghormati orang lain, tidak menghormati pekerjaan orang lain. Tidak juga menghormati pelanggan di sana. Respect is earn, not get. 

Kepada kakak tersebut (ke makcik?), sudah-sudah la tu meroyan. Ingat apa jadi pada makcik yang meroyan dapat duit raya hanya RM5 daripada anak saudaranya? Makcik nak jadi macam tu ke? 

Sekian bebelan ABM hari ini. Assalamualaikum. 

10 June 2019

Tantrum Sebab Kalah?


Sambil-sambil menjeling kawan sebelah dok cakap sensorang sebab tengok website makanan (ewah!), hati terdetik untuk membebel lagi.

Kuat membebebebebebebel je kan sekarang ni. Ikat mulut tu kang baru tahu. Hahahahaa

Baru tadi ABM tengok di Twitter, tentang tantrum seorang anak kecil. Ceritanya macam ni, ada sekumpulan budak-budak ni berkumpul sebab nak main beyblade. Hanya dua orang yang bermain manakala yang lain hanya jadi penonton.

Nak dijadikan cerita, beyblade salah seorang daripadanya terkeluar daripada gelanggang permainan tu. Dia punya reaksi?

Over. Dia boleh dok angkat gelanggang tu sambil hentak-hentak kaki menangis bagai. Makin dipujuk, makin kuat tangisnya. Hamboi, tak boleh terima kekalahan ke?

Jangan macam tu, dik. Biasalah adat permainan tu. Ada yang menang, ada yang kalah. Kalau dah kalah harini, mungkin esok kalah lagi. Eh, silap! Mungkin esok menang pula. Siapa tahu?

Belajar tangani kekalahan dengan bijaksana, bijaksini, bijaksitu dan bijaksanun. Ye, awak memang budak-budak lagi. Tapi kalau tak belajar dari sekarang, mungkin ia akan jadi satu kebiasaan buruk yang sukar dibendung.

Tantrum ketika kalah sebab nak menang,
Tak mustahil boleh jadi opportunis di masa akan datang.

Padanya, 'matlamat menghalalkan cara.'

Tak boleh begitu, dik. Jadi opportunis ni bahaya terutamanya bila disalahguna. Bahaya tu bahaya.

Penat la pula ABM membebel ni. Esok-esok la sambung lagi. Assalamualaikum.