10 September 2020

E+R= O



Semalam, dua berita yang aku terima. 

Di sebelah pagi, berita kematian ayah kepada salah seorang kawan aku. Meninggal dunia di rumah. Meninggal dalam tidur. Meninggalkan seorang anak yang tinggal bersamanya. Meninggal dunia, menyertai isterinya yang terlebih dahulu menghadap Ilahi. 

Pasti dugaan ini berat untuk kawan aku itu. Bayangkan, tinggal serumah bersama ayah tercinta. Pasti dia akan terasa kehilangannya. 

Salam takziah. 

Itu berita di sebelah pagi. Yang aku terima saat bertugas dalam program siaran langsung anjuran pejabat aku. 

Di sebelah petang, berita gembira pula yang aku terima. Dua orang rakanku telah dinaikkan pangkat. Dan salah seorangnya bakal berpindah ke pejabat cawangan di Puncak Alam. 

Masa ni, bermacam perasaan yang aku ada. Gembira, sebab itu dah memang rezeki mereka. Sedih, sebab kawan tu dah nak pindah jauh. Keliru, sebab tak tahu nak utamakan perasaan yang mana satu dulu. Hadui. 

Macam yang aku cakap dalam status FB aku di atas. Bagaimana kita menerimanya. Event plus Respone akan menghasilkan output. Kalau event itu buruk sekalipun, respons kita baik, maka akan baiklah outputnya. 

Senang je formulanya. 

E+R= O

ERO

Senang, kan? 



 

2 comments:

  1. semoga apa pun yang terjdi di terima dengan redho.,..
    salam takziah buat kwan yang kehilangan ayah tu... mesti sedih betul

    ReplyDelete
  2. takziah buat kawan yang kehilangan ayah itu dan tahniah pada mereka yang dinaikkan pangkat

    ReplyDelete

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Saya sangat menghargai komen yang diberikan, jika komen itu tidak melanggar apa jua sensitiviti. Kalau ada pelanggaran, saya tidak akan teragak-agak untuk memadamnya tanpa menyiarkannya. Terima kasih!