22 March 2021

Dosa Yang Tidak Ditunda Balasannya


 Dosa Yang Tidak Ditunda Balasannya


عَن أَبِي بَكْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ  صلى الله عليه وسلم قال  : كلُّ ذنوبٍ يؤخِرُ اللهُ منها ما شاءَ إلى يومِ القيامةِ إلَّا البَغيَ وعقوقَ الوالدَينِ أو قطيعةَ الرَّحمِ يُعجِلُ لصاحبِها في الدُّنيا قبلَ المَوتِ 


Daripada Abu Bakrah RA, dari Nabi SAW bersabda: Setiap  dosa akan ditunda balasannya oleh Allah SWT hingga hari kiamat, kecuali al-baghy (zalim), durhaka kepada orang tua dan memutuskan silaturahim, Allah akan menyegerakan di dunia sebelum kematian menjemput.” (HR Al Hakim, Al Mustadrak No 7345). Status: Hadis Sahih 


Pengajaran:


1.  Setiap dosa seorang insan akan menerima balasan azab daripada Allah melainkan mendapat keampunan Allah.


2.  Ada diantara dosa daripada perbuatan maksiat seorang hamba itu akan dipercepatkan balasannya semasa hidup di dunia lagi di samping azab di hari akhirat antaranya:


a.  Dosa al-baghy (sifat tercela dan perbuatan melampau batas yang mempunyai akibat negatif sama ada pada pelaku dan masyarakat antaranya menuntut sesuatu yang tidak halal,  pemberontak, rasuah dan sebagainya)

b.  Dosa durhaka kepada orang tua 

c.  Dosa memutuskan silaturahim


3.  Rasuah jelas merupakan satu daripada perbuatan zalim (baghy) dan melanggar hak orang lain yang tidak membayar rasuah dan tidak mendapat haknya. Mereka yang terlibat dengan rasuah diancam dengan azab Allah di dunia dan di akhirat mendapat siksa yang lebih berat. 


Berusahalah menjauhi perbuatan dosa yang akan disegerakan balasannya semasa hidup lagi.


6 comments:

  1. Semoga kita semua dijauhkan daripada membuat dosa yang akan disegerakan balasannya semasa hidup lagi, aamiin aamiin ya rabbal alamin :)

    ReplyDelete
  2. semoga kita semua akan istiqamah berubah ke arah lebih baik

    ReplyDelete
  3. jauhi dosa. terima kasih sharing

    ReplyDelete

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Saya sangat menghargai komen yang diberikan, jika komen itu tidak melanggar apa jua sensitiviti. Kalau ada pelanggaran, saya tidak akan teragak-agak untuk memadamnya tanpa menyiarkannya. Terima kasih!