09 July 2021

Takutkan Allah Atau Takutkan Azab Allah?

 

Ramai orang, dia tak tahu kenapa perlu dia takut Allah. Bila tanya:


"Kenapa kau takut Allah?"


Biasanya orang akan jawab:


"Aku takut Allah sebab aku takut neraka... Aku takut azab Allah.."


TAPI, hakikatnya, yang kita perlu takut bukanlah neraka Allah semata, tetapi, yang kita perlu takut ialah ALLAH!


Ya, ALLAH!


Kita perlu takut dengan kuasa dan kudrat Allah. Bukan semata-mata takut neraka. Kita perlu takut dengan dzat Allah tu sendiri.


Sebab Allah boleh buat apa yang Dia nak buat.


Siapa tahu lepas ni kita mati dalam keadaan kita tak sakit apa2? ALLAH mampu matikan kita!


Siapa tahu lepas ni tiba2 kita murtad walaupun kita ni sangat berilmu dan beriman? ALLAH mampu membolak-balikkan kita dan menyesatkan kita!


Siapa tahu lepas ni tiba2 kiamat dan azab Allah datang menghancurkan kita? ALLAH mampu buat semua tu!!


Persoalannya, sejauh mana kita takut Allah?


Bila kita duduk sorang2, kita buat maksiat. Kita tak jaga mata, telinga, kemaluan dan sebagainya. Kita anggap Allah tak nampak. Kita anggap Allah tak berkuasa untuk mematikan kita tika kita buat maksiat.


Kita tak rasa Allah perhati kita.


Persoalannya yang saya nak malam ni kita sama2 fikir:


"Ya Allah, adakah selama ini aku takutkan diriMu ya Allah?"


Moga Allah ampunkan dosa kita semua!



No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Saya sangat menghargai komen yang diberikan, jika komen itu tidak melanggar apa jua sensitiviti. Kalau ada pelanggaran, saya tidak akan teragak-agak untuk memadamnya tanpa menyiarkannya. Terima kasih!