16 June 2022

Bersabar Dalalm Berdoa


"BERSABAR DALAM BERDOA."

● Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi SAW telah bersabda :

● Allah sentiasa memperkenankan doa seorang hamba selama doa itu tidak mengandungi (perkara) dosa, (perkara yang) memutuskan silaturrahim dan selama tidak meminta supaya cepat-cepat diperkenankan.

● Lalu baginda ditanya oleh seseorang : Apa maksudnya meminta dicepatkan...? Jawab baginda : Umpamanya seseorang itu berkata dalam doanya : Aku telah berdoa, Aku telah berdoa tetapi Aku belum melihat doaku diperkenankan. Lalu aku putus asa dan berhenti berdoa. (HR Muslim).

❤️✨

Selamat pagi.

5 comments:

  1. Jangan putus asa dalam berdoa.
    Selamat pagi juga :)

    ReplyDelete
  2. Allah Maha Mendengar doa hamba2Nya..

    ReplyDelete
  3. terus berdoa meskipun belum dikabulkan. Seperti kesabaran Nabi Ibrahim as ketika minta karunia anak kepada Tuhannya.
    Dengan cara istiqomah, pelan2 dan tidak tergesa-gesa

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas peringatan. ada jugak rasa putus asa tu kadang-kadang

    ReplyDelete
  5. aida amat percaya yg doa akan dimakbulkan.
    hanya masa menentukan.
    tidak dtg cara yg kita nak, ia dtg cara yg lebih kurang.
    Allah Maha Adil.
    tu yg aida cuba tanamkan dlm diri anak-anak tau.
    jgn putus asa berdoa. Allah Maha Mendengar.

    ReplyDelete

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Saya sangat menghargai komen yang diberikan, jika komen itu tidak melanggar apa jua sensitiviti. Kalau ada pelanggaran, saya tidak akan teragak-agak untuk memadamnya tanpa menyiarkannya. Terima kasih!