21 February 2020

MERANCANG KE BUMI AL FATEH? INI 5 PANDUAN RINGKAS KE TURKI


Subhanallah, indahnya ciptaan Allah! 

Mengikut statistik pelancong-pelancong dari Asia, Eropah merupakan salah satu daripada lokasi yang paling ramai menerima pelancong setiap tahun. Antara tempat yang menjadi tumpuan adalah seperti Turki, Barcelona, London, Paris, Copenhagen, Berlin dan banyak lagi negara lain. 

Sudah pasti Turki menjadi salah satu negara yang wajib menerima kunjungan dari pelancong di Asia. Sebab apa? Disebabkan negaranya yang berunsurkan islamik, dan mudah untuk pelancong muslim mencari makanan-makanan halal. Tidak perlu bimbang atau was-was dalam mencari makanan.

Jadi hari ni saya nak kongsi beberapa tips atau panduan yang boleh digunakan kalau anda nak melancong ke Turki. Disebabkan Turki ni jauh dari Malaysia, sudah tentu tiket penerbangan menjadi perkara paling penting yang perlu difikirkan.

Sebenarnya banyak juga syarikat penerbangan yang menawarkan penerbangan ke Turki. Tapi sejauh manakah keselesaan anda dijaga sepanjang penerbangan? Nak ke Sabah pun dah macam sakit pinggang, ini kan pula ke Turki. 15 jam penerbangan bukan masa yang singkat tau! 

Jadi apa yang saya boleh cadangkan, anda boleh pilih sama ada naik Qatar Airways airlines atau Emirates. Harga memang agak mahal sikit. Tapi kita kena pandai cari di beberapa tempat. Antaranya adalah di Traveloka. Kalau anda rasa Qatar airways terlalu 5 bintang untuk anda, apa kata anda cari cheap online promotion for Malaysia Airline. Mana la tahu dapat harga yang kena dengan bajet poket anda. Boleh jimat duit nak shopping kat Turki nanti.

Dah selesai bab tiket penerbangan, kita beralih pula kepada beberapa tips yang lain.

Penginapan

Kalau ke Turki dengan bawak keluarga atau berdua, anda tak perlu risau dengan tempat penginapan sebab banyak tempat penginapan yang tersedia Pilih saja anda nak berapa bintang. Kalau sekadar mencari tempat untuk tidur dan hanya berdua, elok la ambil yang 2 atau 3 bintang sahaja. Namun kalau inginkan privasi, menikmati keindahan di Turki dari pintu kaca bilik, ambil yang 5 bintang. Saya yakin anda akan berpuas hati sebab selalu hotel yang 5 bintang ni tempat dia strategik. 

Makanan Halal

Ops, ini bukan makanan. Ini cenderahati. Cantik kan?

Ini lah salah satu sebab utama kenapa Turki menjadi tumpuan pelancong dari Asia. Sebab senang sangat untuk dapatkan makanan halal. Makanan dia pun tak mahal sangat sebenarnya dan kuantitinya pun agak banyak. Kalau anda jenis tak makan banyak, boleh kongsi satu hidangan. Jadi apa yang wajib untuk anda cuba? 

Sudah tentu menemen (masakan telur yang dicampur dengan tomato serta pilihan daging yang sesuai), dolma, kebab, dondurma (aiskrim Turki) dan banyak lagi. Sedapnya (kecur air liur). Tapi kalau anda jenis yang suka pedas, sila import masuk sos cili dari rumah. Sebab kat sini sos cili rasa macam sos tomato kita je. Tak pedas.

Language barrier

Haa.Jangan terkejut pulak. Walaupun Turki ni sebuah negara yang maju, majoriti masyarakat sini tak pandai berbahasa Inggeris. Jadi apa yang anda perlu lakukan ialah ikut pepatah melayu. Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak.

Pergi kedai buku berdekatan dan beli satu buku bahasa turki. Tak mahal pun. Belajar perkataan asas je untuk kesenangan anda kat Turki nanti. Kalau terdesak sangat, anda boleh tanya kat kaunter pertanyaan atau kedai serbaneka (ala yang macam 7E tu). Selalunya dua tempat tu je yang boleh speaking London kata ko. Apa pun anda jangan risau, orang Turki sangat suka membantu. Tapi kita masih kena berhati-hati.

Keselamatan 

Untuk keselamatan sepanjang berada di Turki, tolong berhati-hati dengan penyeluk saku dan penipu (scammer). Kalau kat Malaysia scammer ni datang dari internet dan phone call. Tapi berlainan di Turki. Mereka tipu dari segi ajak minum, ajak jalan di lorong-lorong sepi, lap kasut, minta sedekah dan banyak lagi cara lain. So kalau ada yang ajak minum tu, jangan ingat mereka peramah. Salah wei. Mereka nak pau je tu. Jadinya hati-hati kat sana okay.



Kebersihan

Untuk muslim, masjid dan surau sangat banyak kat Turki. Boleh kata dekat dekat aje suraunya. Tapi ada diantaranya tidak menyediakan tempat wudhu bagi muslimah. Jadi pandai-pandai la bawak air botol ke, Botol spray ke dan tisu basah bagi keselesaan anda nak beribadah. Tandas pula kebanyakan perlu bayar untuk masuk. Tak jumpa lagi yang percuma. Tapi jangan risau. Tak mahal pun. Kalau tak nak bayar jugak, melepas siap-siap apa yang patut kat hotel. 

Itu la dia beberapa panduan yang aku dapat kongsikan dengan anda kalau anda nak melancong ke Turki, yang anda tahu mempunyai keindahan panorama yang sangat lawa. Masyarakat dia pun majoritinya peramah dan suka membantu. Kalau anda nak rasa hidup gaya Turki, boleh menginap kat rumah masyarakat Turki. Nanti jangan lupa request untuk masakan tradisional. Mahal jugak kenanagan tu. 

Selamat bercuti semua.


22 January 2020

SIFAT KEAKUAN DIRI




SIFAT KEAKUAN DIRI

"Dan hendaklah kamu merendahkan diri kamu. Sifat merendah diri adalah sifat orang-orang soleh. Agama ini adalah agama yang beradab kepada Allah سبحانه وتعالى maka janganlah kamu merasa takabbur. Janganlah kamu merasa lebih baik, lebih besar daripada makhluk yang lain hatta seekor anjing kurap sekalipon."

"Kamu tidak akan mencapai hakikat tasawuf itu sendiri, jika kamu masih melihat diri kamu lebih baik daripada orang lain. Hakikat diri kamu sendiri adalah fana, binasa. Dalam diri kamu itu tiada apa apa. Allah سبحانه وتعالى yang menciptakan kamu. Yang ada, hanyalah Allah سبحانه وتعالى."

"Ada satu kisah, satu hari di zaman Rasulullah ﷺ. Pada waktu itu Rasulullah bersama para Sahabat yang lain berada di dalam masjid, para Sahabat terlihat seorang lelaki dimana lelaki ini melihat bahawa dirinya lebih baik daripada orang sekelilingnya."

"Lalu ditanyakan oleh Rasulullah kepada Para Sahabat; "Apakah pandangan kalian kepada lelaki itu?" Dijawab oleh para Sahabat; "Lelaki ini layak dikatakan padanya, apabila dia merisik pasti diterima. Dia pasti akan dikahwinkannya. Apabila dia meminta, pasti tidak ada orang yang akan menolaknya."

"Rasulullah ﷺ hanya diam sahaja."
"Lelaki itu masuk sambil duduk dengan kemegahan." Kemudian. Setelah itu, masuk pula seorang lelaki yang miskin secara zahirnya tetapi mempunya sifat yang jujur kepada Allah سبحانه وتعالى dan ketaqwaan yang tinggi. Akan tetapi dia miskin papa kedana."

"Lalu ditanyakan soalan yang sama oleh rasulullah ﷺ kepada Sahabat. Dan Sahabat menjawab; "Wahai Rasulullah, Lelaki ini layak dikatakan padanya. "Apabila dia merisik, tentu tidak ada siapa yg mahukannya kerana dia tidak ada apa apa padanya. Dan apabila dia meminta, tentu tiada siapa yg akan memberinya."

"Rasulullah ﷺ kemudian menjawab; "Orang yang ini adalah lebih baik daripada orang yang memiliki dunia ini serta isinya seperti orang yang tadi itu. "Lalu Rasulullah menuju kepada lelaki yang masuk ke masjid itu dengan keadaan yang bermegah itu."

"Ditanya oleh Rasulullah; "Seketika kamu masuk ke dalam masjid tadi; "Adakah kamu berkata di dalam hati kamu bahwa kamu adalah orang yg lebih baik daripada manusia yang lain?" Dijawab oleh lelaki itu; "Ya! Sungguh aku tidak mampu untuk menipu mu, Ya Rasulullah."

"Lalu Rasulullah ﷺ menjawab; "Sesungguhnya, aku telah nampak bintik bintik hitam di wajah kamu yang dihasilkan oleh Syaitan." Lihat. Inilah dia kriteria yang ada kepada orang yang suka merasa diri mereka lebih baik daripada orang lain, berasa megah dengan kealiman yang ada pada diri mereka, berasa diri mereka lebih hebat daripada manusia yang lain."

"Mereka didalam angan-angan. Aku yang soleh, aku yang baik, aku yang alim, aku yang buat semua ini. Semua aku, aku. Semuanya adalah berpunca dari segala sifat keakuan diri sendiri iaitu dipanggil sebagai hawa nafsu didalam diri manusia. Tidak akan masuk syurga orang yang ada sifat takabur didalam dirinya walau sebesar zarah sekalipon. Jadi, mari kita lihat diri kita sendiri."

"Allah سبحانه وتعالى kurniakan kita dua mata. Satu mata untuk melihat kebaikan orang lain, dan satu mata lagi untuk melihat keburukan diri kita sendiri. Dan semua orang mengetahui bahawa masing-masing ada keaiban diri, masing-masing ada zaman kegelapan yang orang lain tidak tahu."

"Akan Tetapi Allah سبحانه وتعالى masih tutup lagi keaiban itu, kegelapan itu daripada mata orang lain, daripada pengetahuan orang lain. Jika kamu memahami perkara tersebut, bagaimana kamu boleh bersangka buruk kepada orang lain?"

"Kamu boleh menganggap kamu lebih baik dari orang lain. Sedangkan kamu juga mempunyai aib. Maha suci Allah yang menutup aib manusia. Mana mungkin kamu melihat sedemikian, kamu juga mempunyai aib seperti mereka. Orang lain juga bukan Nabi. Mereka juga bukan Rasul, bukan dan bukan malaikat."

Bukan siapa-siapa
🌿🌿🌿🌿

17 January 2020

BLOGLIST 2020 by nasihattermasyhur



Sekali lagi saya join contest. Nampak mudah syaratnya. Saya join aje. 

Klik banner untuk join. 

Giveway Bersama Nieyl



Tiba-tiba teringin nak join contest. Maka kita join la contest blogger ni ya. 

Klik banner untuk join. 

Kekuatan Fikiran dan Perasaan




Bismillahirrahmanirrahim

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

Jika Anda sudah tahu kekuatan pikiran dan perasaan, tentu kamu tidak akan pernah berpikiran negatif

ESQ - Expert in Character Building

Assalamualaikum 🤝🏻
PAGI‼
Yaumul Jumu'ah Mubarak Saiyidul Aiyam🕋

Dapatkan promosi dan jadual terkini Program anjuran ESQ Leadership Center di SINI

16 January 2020

MENGENAL DIRI



MENGENAL DIRI

Mengenal diri itu adalah buah dari penyucian nafsu. Bicara tentang hakikat diri tanpa menempuh penyucian nafsu ibarat berenang di atas pasir di tepi pantai.

Ia mudah menjerumuskan diri ke dalam hutan kesesatan ilhad, yang akhirnya membawa kepada BERTUHANKAN NAFSU SENDIRI... ia berlawanan dengan perjalanan HAKIKAT dan MAKRIFAT yang sebenar..

Hati-hati di zaman ini ramai ahli hakikat jadian yang menzahirkan diri setelah melihat arus kuat kesedaran masyarakat khususnya orang-orang muda tentang peri pentingnya mencapai hakikat dan makrifat dalam menyempurnakan agama.

Penanda aras kepada kebenaran hakikat dan makrifat ialah adab dan akhlak kerana itulah tujuan diutuskan Rasulullah s.a.w...
إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
Hanya sanya Daku diutuskan untuk menyempurnakan kesempurnaan akhlak. 

    [ مسند البزار عن أبي هريرة]