18 September 2020

Doa Hari Jumaat

                               
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
ٍ
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن
                             
Ya Allah ampunkanlah dosa2 kami sama ada yang kami ketahui ataupnn  tidak ketahui,  berkatilah kami, rahmatilah kami, berilah kami hidayahMu agar kami sentiasa dekat dengan Mu.

Ya Allah terima kasih diatas kehidupan kami, nafas kami dan rezeki yang telah Engkau limpahkan kepada kami sehingga hari ini.

Ya Allah kuatkan kami dengan Ibadah dan amalan yang baik, jauhkanlah kami dari melakukan dosa dan maksiat. Jadikan kami sebagai hambaMu yang beriman dan beramal soleh. Mudah-mudahan hidup kami sentiasa berada dalam rahmat dan bimbinganMu.

Ya Allah jadikan hati kami lembut dalam menerima kebenaran.

Ya Allah jauhkan diri kami dari perbuatan yang akan mengeraskan hati kami, mudah-mudahan amal ibadah kami diterima disisiMu.

Ya Allah jauhkan kami dari sifat sombong terhadap sesama manusia.

Ya Allah jadikan kami hambaMu yang tawadhu', mudah-mudahan kami menjadi insan yang saling melengkapi dengan kelebihan dan kekurangan diri.

Ya Allah kurniakan kepada kami sifat malu yang dengannya kami dapat mentaati segala perintah Mu  dan dapat menjauhi segala laranganMu, moga moga sifat malu tersebut dapat menjuruskankan kami ke syurgaMu.

Ya Allah berilah kami kebahagiaan dan kesejahteraan di dunia dan di akhirat dan lindungilah semua insan yang kami sayangi.

Ya Allah ya Tuhan kami, kuatkanlah iman kami, tunjukkanlah jalan kepada kami untuk mendapatkan hidayah Mu. Mudah-mudahan kami menjadi insan yang taat kepada perintah Mu.

Ya Allah Ya Tuhan kami, kami berdoa memohon keredhaanMu untuk melaksanakan segala tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kami.

Ya Allah bukakanlah pintu hati kami bagi menerima segala kefahaman, curahkanlah hidayahMu agar dapat kami jadikan sebaik-baik penghayatan.

Ya Allah tunjukkan jalan yang benar untuk kami ikuti, jelaskan perkara yang bathil agar kami jauhi.

Ya Allah berilah kami sekeping hati yang selalu redha atas ketentuan Mu dan jauhkanlah diri kami dari sifat mementing diri sendiri.

Ya Allah jadikanlah keluarga kami permata dalam hidup kami, jauhkan  kami dari fitnah mereka. Sesungguhnya Engkau Maha mengetahui apa yang terbaik untuk kami.

Ya Allah pada pagi yang tenang dan penuh baraqah ini, kami bermohon agar dipermudahkan semua urusan kami baik dalam urusan Agama, Dunia atau Akhirat.

Ya Allah berilah kepada kami kekuatan dan kesabaran untuk menakluki setiap ujian yang mendatangi kami.

ُYa الله kami memohon Ya الله, kurniakanlah kepada kedua ibubapa kami tempat yang istimewa di syurgaMu Ya الله . َ

Ya الله Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua ibubapa kami, pasangan hidup kami, anak2 kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabatnya.

Segala puji pujian hanya untukMu Ya الله .        

                                          
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين.ِ



 

11 September 2020

Rupanya Dua Orang Daa...


Ingat tak saya ada cakap semalam yang salah seorang daripada dua rakan saya yang dinaikkan pangkat akan berpindah ke Puncak Alam?

Rupanya, kedua-duanya akan memulakan tugas baru di sana. 

Alhamdulilah. 

Sedih? Ya. Gembira? Ya. 

Kita gembira atas rezeki orang, Insya Allah rezeki kita juga akan dipermudahkan. 

Aamiin. 


 

10 September 2020

E+R= O



Semalam, dua berita yang aku terima. 

Di sebelah pagi, berita kematian ayah kepada salah seorang kawan aku. Meninggal dunia di rumah. Meninggal dalam tidur. Meninggalkan seorang anak yang tinggal bersamanya. Meninggal dunia, menyertai isterinya yang terlebih dahulu menghadap Ilahi. 

Pasti dugaan ini berat untuk kawan aku itu. Bayangkan, tinggal serumah bersama ayah tercinta. Pasti dia akan terasa kehilangannya. 

Salam takziah. 

Itu berita di sebelah pagi. Yang aku terima saat bertugas dalam program siaran langsung anjuran pejabat aku. 

Di sebelah petang, berita gembira pula yang aku terima. Dua orang rakanku telah dinaikkan pangkat. Dan salah seorangnya bakal berpindah ke pejabat cawangan di Puncak Alam. 

Masa ni, bermacam perasaan yang aku ada. Gembira, sebab itu dah memang rezeki mereka. Sedih, sebab kawan tu dah nak pindah jauh. Keliru, sebab tak tahu nak utamakan perasaan yang mana satu dulu. Hadui. 

Macam yang aku cakap dalam status FB aku di atas. Bagaimana kita menerimanya. Event plus Respone akan menghasilkan output. Kalau event itu buruk sekalipun, respons kita baik, maka akan baiklah outputnya. 

Senang je formulanya. 

E+R= O

ERO

Senang, kan? 



 

08 September 2020

Bila Kau Tak Bawa Bekal Pergi Kerja...

 


Kalau ada yang masih belum baca entry ni, meh la baca di SINI

Dan disebabkan entry ini juga, dah lama aku tak ke kafe di pejabat. Dah bawa bekal, buat apa nak ke kafe kan? 

Kata kau. 

Dan disebabkan (berapa banyak daa) gangguan bekalan air yang melanda sebahagian Lembah Klang hujung minggu lepas, aku ambil keputusan untuk tidak membawa bekal. 

Ye la, nak masak apanya tak guna air? Nak basuh periuk lagi. Hahaha 

Jadi semalam aku ke kafe untuk beli makanan. Dan ya, aku rasa kekok. Dah sebulan tak ke kafe kan Hakhak. 

Penjarakan sosial masih tidak dijaga pengunjung walaupun pengurus kafe berulangkali memberikan peringatan. Yang tak pakai face mask pun ada. 

Jadi aku fikir, ayuhlah kita mulakan semula amalan membawa bekal ini. Ewah. 

Bila difikirkan balik, bagus juga bawa bekal ni. Boleh elakkan apa yang sepatutnya. Tambahan pula semalam, kes baru yang dicatatkan adalah yang tertinggi sejak PKPP dilaksanakan. 

62 kes. Tak terkejut kau? 

Gitu la. 


04 September 2020

Menang?

 


Macam biasa, selepas sesi Asmaul Husna, sebelum buka emel. Saya akan buka Blogger dulu untuk tengok kalau-kalau ada komen baru yang diterima. 

Sekali blogger Zarida Ishak komen. bagitahu senarai pemenang untuk segmen yang dia anjurkan dah pun diumumkan. Klik SINI untuk posting dia. 

Tergamam. Sebab nama saya pun tersenarai. 

Terima kasih. Terima kasih sangat-sangat.