27 September 2019

DOA MOHON PETUNJUK KE JALAN YANG BENAR




Baginda Rasulullah SAW bersabda: 

"Barangsiapa dikehendaki oleh Allah SWT akan diberikannya kebajikan dan keutamaan, nescaya diberikan kepadanya kefahaman yang mendalam (kefakihan) dalam urusan agama".
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Oleh itu, mari sama2 kita memohon...

๐Ÿคฒ๐Ÿป๐Ÿคฒ๐Ÿป๐Ÿคฒ๐Ÿป"Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu Dan limpahkanlah ke atas kami khazanahMu...Wahai Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang"

Allahumma Ya Affuw Ya Ghaffar Ya Tawwab...ampunkanlah dosa2 kami.  Bersih sucikanlah hati kami Ya Quddus Ya Jalil.  Bukakanlah Ya Fattah buat kami kefahaman ilmu Zohir & Batin utk kami menjadi sebaik-baik hamba dan KhalifahMu.  Allahumma Ya Alim Ya Hakim Ya Roshid...alirkanlah kepintaran dan kefahaman yang laju sepantas cahaya sederas tsunami ke dalam Otak & Hati kami utk kami MEMAHAMI seluruh ilmuMu.  Tiadalah daya kami melainkan daya dan bantuanMu semuanya Laa hau lawala quwata illahi billah hil'aliyil 'adzim.  PadaMu kami berserah diri dan bergantung harap Ya Wakil Ya Baari' Ya Somad...Aamiin Ya Mujib Ya Rabbal' Alamin๐Ÿ’ž

19 September 2019

"Seseorang yang ada sifat ego sebesar zarah, dia akan sentiasa dalam kepenatan"



Semua buat silap.

Namun JANGAN EGO UNTUK MENERIMA TEGURAN.

Kata al Habib Umar ben Salim:

" Seseorang yang ada sifat ego sebesar zarah, dia akan sentiasa dalam kepenatan"

Tapi yang lebih merbahaya, bila ada sifat SOMBONG kerana RASULULLAH ุตู„ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… bersabda:

" Sesiapa yang ada sebesar zarah sifat SOMBONG,  maka tidak layak SYURGA UNTUKNYA"

Bila mana orang menegur kita, bermakna orang itu sayang. 
Bila mana orang menegur secara berkias kepada kita, kerana sifat SOMBONG dan ego kita untuk menerima teguran.
Bila mana orang menegur secara umum, kerana kita telah melakukan maksiat @ mungkar secara umum.

.
.
Mohonlah pengampunan ALLAH TAALA.  Semua buat silap. Andai kita tetap mengatakan kita betul, satu persatu AIB KITA DIBUKA ALLAH TAALA. 

Jangan ingat orang SENGAJA MEMBUKA AIB , Jika kita yang SENGAJA MEMBUKA PINTU AIB.

Astagfirullaha lil mukminina wal mukminat

MAJLIS ZIKIR 99 ASMAUL HUSNA




MAJLIS ZIKIR 99 ASMAUL HUSNA

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, 
selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga serta para sahabat baginda. 

Dengan ini ingin saya ingin menjemput semua sahabat bidadari untuk ke Majlis Zikir 99 Asmaul Husna yang akan diadakan pada :

Tarikh : 20hb Sept 2019 (Jumaat)
Waktu : 9.00 mlm
Tempat : Unit A-22-02A

Marilah semua sama2 kita berusaha untuk beramal dgn mendekati nama-nama Allah yang terindah yang akan menjadi amalan seharian kita sesuai dengan sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, dari Abu Hurairah yang bermaksud : "Allah itu memiliki 99 nama yang baik.  Sesiapa yang mampu menghafalnya, maka dia akan masuk syurga."

Dan di dalam surah Al-A'raf ayat 180,  Allah SWT telah berfirman, maksudnya, "Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya.  Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan."

Semoga Allah sentiasa merahmati usaha kita ini, In shaa Allah. ๐Ÿ’–๐Ÿ’ž

Infaq dan potluck dialu-alukan.

18 September 2019

I HATE UiTM - WHAT?


Hari ni saya naik bas macam biasa. Dan macam biasa juga mata ni meliar ke kiri dan ke kanan. Dan mata ni tertancap ke satu pemandangan yang.... 

  I HATE UiTM

Saya nampak perkataan di atas dalam Whatsapp Status orang di hadapan saya. Tergamam saya seketika. 

Apa ni, dik? Kenapa nak kena benci tempat kalian belajar? Tempat kalian menimba ilmu? Dalam keadaan baru 3 minggu semester baru bermula? 

Saya yakin, pasti ada sesuatu yang membelenggu anak muda itu. Namun itu bukan menjadi alasan untuk anda membenci tempat anda belajar. Itu juga bukan lesen untuk awak menunjukkan rasa benci itu kepada umum. 

Ya, saya tahu, awak tulis di Whatsapp Status. Awak kena faham sesuatu. Status Whatsapp dibaca oleh orang yang simpan nombor telefon awak. Dan awak jangan yakin yang awak tahu semua orang yang simpan nombor awak. Kalau awak tahu sekalipun, awak takkan tahu hati mereka. Boleh jadi mereka akan screenshot status awak dan majukan ke pihak yang berkenaan. Masa tu awak nak cakap apa?

Dan awak juga kena ingat. Status Whatsapp apabila ditulis secara direct, fontnya sangat besar, sehingga saya yang duduk agak jauh daripada awak pun boleh nampak status awak. Itu baru saya. Kalau orang yang berkenaan, awak nak cakap apa?

Kalau betul awak benci UiTM, lakukan dengan cara yang betul. Kalau betul dah betul tak nak belajar di sini, senang je. Ambil borang berhenti belajar, isi dan lengkapkan. Hantar pada pihak yang berkenaan. Tiada siapa yang akan marah awak, dik. 

Bukannya meroyan di Status Whatsapp macam tu. Tak elok dik. Bahasa melambangkan personaliti kita. 

(Bayangkan pensyarah awak yang baca status tu, dan tanya awak terang-terangan di dalam kelas. Masa tu awak nak cakap apa?)

Eh, penat pula membebel ni.