18 September 2019

I HATE UiTM - WHAT?


Hari ni saya naik bas macam biasa. Dan macam biasa juga mata ni meliar ke kiri dan ke kanan. Dan mata ni tertancap ke satu pemandangan yang.... 

  I HATE UiTM

Saya nampak perkataan di atas dalam Whatsapp Status orang di hadapan saya. Tergamam saya seketika. 

Apa ni, dik? Kenapa nak kena benci tempat kalian belajar? Tempat kalian menimba ilmu? Dalam keadaan baru 3 minggu semester baru bermula? 

Saya yakin, pasti ada sesuatu yang membelenggu anak muda itu. Namun itu bukan menjadi alasan untuk anda membenci tempat anda belajar. Itu juga bukan lesen untuk awak menunjukkan rasa benci itu kepada umum. 

Ya, saya tahu, awak tulis di Whatsapp Status. Awak kena faham sesuatu. Status Whatsapp dibaca oleh orang yang simpan nombor telefon awak. Dan awak jangan yakin yang awak tahu semua orang yang simpan nombor awak. Kalau awak tahu sekalipun, awak takkan tahu hati mereka. Boleh jadi mereka akan screenshot status awak dan majukan ke pihak yang berkenaan. Masa tu awak nak cakap apa?

Dan awak juga kena ingat. Status Whatsapp apabila ditulis secara direct, fontnya sangat besar, sehingga saya yang duduk agak jauh daripada awak pun boleh nampak status awak. Itu baru saya. Kalau orang yang berkenaan, awak nak cakap apa?

Kalau betul awak benci UiTM, lakukan dengan cara yang betul. Kalau betul dah betul tak nak belajar di sini, senang je. Ambil borang berhenti belajar, isi dan lengkapkan. Hantar pada pihak yang berkenaan. Tiada siapa yang akan marah awak, dik. 

Bukannya meroyan di Status Whatsapp macam tu. Tak elok dik. Bahasa melambangkan personaliti kita. 

(Bayangkan pensyarah awak yang baca status tu, dan tanya awak terang-terangan di dalam kelas. Masa tu awak nak cakap apa?)

Eh, penat pula membebel ni.

12 September 2019

Training ESQ Angkatan 112 : Comeback!




Alhamdulilah, berlangsung sudah training ESQ Angkatan 112 yang diadakan di IDCC, Shah Alam pada 7 hingga 9 September 2019 yang lalu. Training yang dihadiri lebih 250 peserta ini turut dihadiri oleh insan istimewa, iaitu... 


Alhamdulilah, Dato' Seri Mahadi juga berkesempatan menghadiri training ini. Terima kasih di atas kesudian Dato' Seri. 

Suasana di dalam dewan training. 

Dah lama tak jadi ATS sejak sentiasa bertugas di luar dewan sebagai crew Card Center, kali ni saya bagaikan melepas rindu. Mana tidaknya, dah lama kan. Mestilah teruja, seronok dan berdebar dalam masa yang sama. 


Pagi. Taklimat ringkas pada ATS sebelum menyambut dan menyantuni peserta, bakal alumni ESQ Angkatan 112. 



Training disampaikan oleh Jurulatih / Speaker Berlesen dari Dr Ary Ginanjar Agustian, Tuan Firdaus Djamaris. Guru saya sepanjang tempoh 10 tahun ini. 


Apa yang menariknya tentang training ini ialah ia adalah sebuah 'Life-Time Investment'. Bermakna, anda hanya perlu menjadi peserta sekali sahaja dan anda akan menerima akses untuk mengikuti kelas yang sama (level yang sama) secara percuma. Dan mereka di belakang dewan ini adalah antara mereka yang menggunakan sepenuhnya kemudahan itu untuk caj semula (recharge) ilmu yang sedia ada.




Berbeza dengan program lain, program ini merupakan experience training. Menggunakan tiga elemen asas pembelajaran iaitu Visual, Audio & Kinestatik (VAK) training ini membuatkan anda tidak akan duduk di tempat yang sama dalam tempoh yang lama. Ini yang saya suka!



Special sangat training kali ini kerana ia turut dihadiri Nubhan, penyanyi kelahiran Akademi Fantasia. Beliau sanggup datang dari Seremban bersama isteri tercinta semata-mata untuk menghadiri program ini. Tahniah! 


Oh ya, dia memang tinggi. Saya terpaksa berjengket ketika ambil gambar ini. Tinggi benau abam ni haih! 


Orang ambil gambar dia, dia pun sibuk nak ambil gambar kita. Haduh la!



Training seterusnya akan diadakan pada 2 hingga 4 November ini di Flamingo Hotel, Ampang. Bagi mereka yang berminat, boleh terus klik di SINI untuk maklumat lanjut dan pendaftaran. 

Jumpa anda di sana!