01 September 2020

PKPP Fasa 2


1 September 2020. 

Hari pertama Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) fasa kedua setelah fasa pertama tamat semalam (31 Ogos 2020). Hadiah hari kemerdekaan yang kita dambakan tidak menjadi kenyataan kerana pertambahan kes-kes dan kluster baru yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. 

Sekurang-kurangnya, cendawan masih boleh dimakan. Yang beracun tu tak payah la makan. Yang boleh dimakan je la yang kita makan. 

Eh, apa dah melalut ni? 

Penguatkuasaan Akta 342 masih berjalan sehingga 31 Disember 2020. Pintu sempadan masih belum boleh dibuka, pemakaian topeng muka masih diwajibkan apabila ingin keluar, dan penjarakan fizikal masih perlu diamalkan dalam kehidupan norma baharu ini. 

Peringatan demi peringatan tetap diberikan oleh kerajaan, walaupun ada yang menganggap dirinya kebal daripada sebarang penguatkuasaan. Tega melakukan kesalahan, walhal sepatutnya dirinya menjadi contoh ikutan. 

Hah, dah mula dah nak bersastera ni. 

Harapnya dengan peraturan demi peraturan yang diperketatkan, rakyat patuh demi keselamatan dan kesihatan sejagat. 

Ah gitchu. 



1 comment:

  1. Alhamdulillah kita semua dilindungi Allah. Semoga wabak ini cepat berlalu

    ReplyDelete

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Saya sangat menghargai komen yang diberikan, jika komen itu tidak melanggar apa jua sensitiviti. Kalau ada pelanggaran, saya tidak akan teragak-agak untuk memadamnya tanpa menyiarkannya. Terima kasih!